Ruta a Les Tres Alzines (831m), des del Refugi Mas del Tronc

Breu resum de la ruta

Ruta circular que s'inicia al Refugi Mas del Tronc, tot passant per diverses pistes i camins. La ruta va seguint la vall del refugi, fins a ascendir al Turó de Maçana (703m), on al cim s'hi troba la parròquia rural de Sant Martí de Maçana. Aleshores la ruta continua seguint la vall de nou però des de l'altre cantó, que durà al Parc Eòlic de la Serra de Rubió, i pocs minuts després arribarem al cim de Les Tres Alzines (831m), el segon cim més alt de la Serra de Rubió.
Des del cim tant es podem veure la Còpia de Palomes (837m), la Conca d'Òdena, Montserrat i la Serralada Pre-litoral Catalana.

Allotjament més proper: Refugi Mas del Tronc
Durada de la ruta: Dues hores (aprox.)
Distància: 10,57 quilòmetres
Categories: Senderisme
Dificultat: Fàcil
Circular:

Ruta pas a pas

La ruta s'inicia al Refugi Mas del Tronc, on hi comença a la part del darrere un camí de desembosc forestal, que l'haurem de seguir uns 20 minuts, tot passant pels boscos dels voltants del refugi.
Refugi Mas del Tronc, on s'inicia la ruta

20 minuts després, el camí de desembosc finalitzarà a una pista de grava, que seguirem a l'esquerra, tirant amunt. Passarem al costat de la masia de Cal Casals, en estat ruïnós. 3 minuts després de seguir la nova pista, arribarem a la gran casa de Ca l'Escolà, on hi trobarem un trencall. Nosaltres tirarem a la dreta, cap amunt, en direcció l'ermita de Sant Martí de Maçana.
Nosaltres venim de la dreta de la foto.  Anirem amunt, tot seguint la pista que comença a la dreta de la casa.

Un quart d'hora després d'haver agafat la pista a Ca l'Escolà, arribarem al cim del Turó de Maçana (703m), que al cim, hi ha la capella rural de Sant Martí de Maçana, amb la rectoria i el cementiri al costat. Al cim també hi ha una font, una paperera i dues taules de picnic.
Turó de Maçana (a l'esquerra), Sant Martí de Maçana (a l'esquerra)

Després d'haver descansat una mica, descendirem del turó pel mateix camí, i seguirem la mateixa pista per on hem vingut, però en comtes de girar al trencall del camí de desembosc inicial, continuarem pista avall, fins a arribar a un pont, on girarem a l'esquerra i ens tornarem a trobar un altre trencall, que en aquest girarem a la dreta. Pocs minuts després començarem a ascendir, tot veient unes vistes excepcionals del Parc Eòlic i dels extensos boscos d'aquesta vall. Mentre seguim aquest camí veurem dues masies; la de Cal Bujons i la de Cal Noguera.

Masia de Cal Bujons
Una mitja hora després, arribarem al Parc Eòlic de la Serra, on girarem per un altra pista de grava a la dreta, que anirà seguint els molins. Pocs minuts després, deixarem la pista i seguirem un caminet que en pocs segons ens durà al cim de Les Tres Alzines (831 metres), el segon cim més alt de la Serra de Rubió i un dels més coneguts, sobretot pels parapentistes, que s'hi tiren tot l'any.
Cim de Les Tres Alzines (831m) Foto: Raquel Aguilar
 Al cim podem trobar-hi la Creu Llarga, una creu emblemàtica portada al cim després de que l'incendi del 1986 cremés les tres creus de fusta centenàries, fetes amb fusta d'alzina (d'aquí ve el nom de la muntanya). El cim no té cap vèrtex geodèsic, però si una pista d'aterratge de parapents, ja que centenars de parapentistes escolleixen Les Tres Alzines per poder-se tirar de la Serra de Rubió a avall.

Les Tres Alzines (831m)

Per marxar, utilitzarem el mateix caminet per on veníem, fins a tornar a la pista de grava, on girarem a l'esquerra. Pocs minuts després, trobarem un trencall (direcció ''La Coma''), que nosaltres haurem de seguir girant a l'esquerra. Caminarem una estoneta entre camps i boscos, fins a arribar a la masia de La Coma.
Masia de La Coma

Després de 2 minuts d'haver deixat la masia de la Coma, trobarem el trencall que ens durà de nou, en 5 minuts, al Refugi Mas del Tronc.