Ruta de les ermites: Del Grauet a Maçana

Breu resum de la ruta

Ruta cultural que s'inicia a l'ermita de la Mare de Déu del Grauet, al vessant sud de la Serra de Rubió. Des d'allà es va seguint una pista de grava, que a poc a poc, es van enfilant a la serra seguint les valls envaïdes per boscos i rius, on també passarem per una tomba del neolític, fins arribar al Turó de Maçana, on s'hi troba la petita església romànica de Sant Martí de Maçana, al bell mig de la Serra de Rubió.
Des del Turó de Maçana tant es poden veure les muntanyes d'Aguilar de Segarra, com els grans cims d'aquesta serra, com la Còpia de Palomes (837m) i Les Tres Alzines (831m).
Allotjament més proper: Refugi Mas del Tronc (652849704)
Durada de la ruta: Una hora (aprox.)
Distància: 5,30 quilòmetres
Categories: Patrimoni Cultural, Senderisme
Circular: No
Dificultat: Molt baixa

Ruta pas a pas

La ruta s'inicia a l'ermita del Grauet, a la part de darrere.
Ermita del Grauet, on comença la ruta
Agafem la pista de grava que hi ha darrere l'ermita, que serà la mateixa pista que seguirem durant 45 minuts. Es tracta d'anar seguint el camí de grava, i a mica en mica, anar pujant a través de la vall. Mentre caminem  veurem una tomba del neolític, que està situada a dalt d'una roca.
La tomba del neolític
Anirem seguint la mateixa pista principal tota l'estona, sempre en direcció sud. Mentre caminem veurem diverses masies, com ara Boladeres, Cal Cinto i Ca l'Eusebi, entre altres.
Masia de Boladeres
Després de 45 minuts de ruta, arribarem al trencall de Ca l'Escolà. D'allà hem d'agafar el camí de l'esquerra que s'enfila al Turó de Maçana, on hi ha l'església de Sant Martí.

Ca l'Escolà. Camins cap a l'església i cap al refugi

Després de 15 minuts de caminar des de Ca l'Escolà, arribarem a l'església de Sant Martí de Maçana, amb el cementiri i la rectoria al costat.
Allà hi ha un porxo, taules de fusta, una font d'aigua potable i una paperera.

Església de Sant Martí de Maçana. Final de ruta.

El lloc més proper on dormir és el Refugi Mas del Tronc, seguint el camí de la dreta de Ca l'Escolà (indicat).