Caminada per la vall de la Coma

Breu resum de la ruta

Ruta circular que comença i acaba al refugi Mas del Tronc. Primer la ruta avança cap al sud seguint un sender de desembosc enmig d'un frondós bosc. Després descendeix fins al fons de la vall de la Coma, on s'agafa un camí que és paral·lel al torrent de la Coma, un dels principals afluents de la riera de Maçana. El camí és constantment recorregut per un ramat d'ovelles, i la marca de les ovelles influeix molt en el camí.
Allotjament més proper: Refugi Mas del Tronc Durada de la ruta: 2h (aprox.)
Distància: 3,74 km
Categories: Senderisme, Flora i Fauna
Dificultat: Baixa
Època: Tot l'any, especialment recomanada a la primavera i a la tardor.
Data de realització de la ruta: 2 de maig de 2016
Circular:

Ruta pas a pas

La ruta comença al refugi Mas del Tronc, a la part del darrere.

El refugi Mas del Tronc
El camí que agafarem s'agafa a la part del darrere del refugi
Agafarem l'antic camí de desembosc, entre un petit bosc. Tot recte.

El camí s'endinsarà al bosc, un frondós bosc molt extens. Seguirem el camí una bona estona, mentre anem gaudint del magnífic paisatge que veiem.
No hi ha trencalls: sempre seguim el mateix camí.
Mentre anem avançant, el bosc deixa de ser tan espès i podem veure més bé el paisatge. A la dreta nostra veiem la masia de Cal Bujons, així com el Pre-Pirineu (el Port del Compte i la Serra del Cadí). Si mirem enrere també veiem el Parc Eòlic de la Serra de Rubió.
El Port del Compte i la Serra del Cadí al fons. La fotografia és del 2 de maig de 2016, i en aquesta època encara hi roman una mica de neu. Per veure-ho millor, cliqueu damunt l'imatge per ampliar-la.
Quan ja haguem fet una bona estona de camí, també podrem veure l'església de Sant Martí de Maçana, al capdamunt del cim del Turó de Maçana (703 msnm).
L'església de Sant Martí de Maçana, al capdamunt del Turó de Maçana.
Després de mitja hora després d'haver començat la ruta, el camí que hem anat seguint tota l'estona finalitzarà en una pista de grava. Girarem a la dreta, tot tirant avall.
Després d'acabar el camí de desembosc, agafarem la pista de grava tot tirant avall a l'esquerra
Després d'arribar a la pista de grava, tirarem avall, tot recte.
Durant uns minuts seguirem la pista de grava
Dos minuts després d'haver agafat la pista de grava, trobarem a la nostra esquerra l'antiga masia de Cal Casals, actualment en ruïnes. Continuarem pista avall.
Les restes de la masia de Cal Casals
Quan haguem deixat enrere Cal Casals no trigarem ni tres minuts a veure el pont on ens hi desviarem a l'esquerra.
De seguida veurem el pont on ens haurem de desviar a l'esquerra
Quan haguem passat el pont girarem a la dreta, i deixarem enrere la pista de grava entrant en un camí salvatge, només transitat per ovelles que hi passen quasi cada dia.
Només haver passat el pont, ens desviarem a l'esquerra

Després de desviar-nos a la dreta i havent entrat al nou camí sense grava, caminarem paral·lelament al torrent de la Coma una bona estona seguint el camí amb molts rastres d'ovelles, ja que hi passen molt sovint.
Caminarem paral·lelament al torrent de la Coma. A la foto s'hi observa la part més ampla d'aquest torrent, coneguda amb el nom del Toll de la Perera. És el punt on hi beuen les ovelles.
 El camí seguirà el torrent una bona estona, tot gaudint del bonic entorn natural entre arbres i plantes. El rastre de les ovelles el notarem tota l'estona.
El camí passa enmig d'un gran bosc riberenc.
És possible, i més si es realitza la ruta de bon matí o al capvespre, de trobar-se amb el ramat d'ovelles. El camí continuarà tot recte, sense trencalls.
Continuarem recte sempre, gaudint d'aquest paisatge natural únic
Després de 35 minuts d'haver agafat el camí paral·lel al torrent, haurem d'agafar un petit desviament a la dreta, travessant el torrent. És possible que el torrent no dugui aigua, ja que si fa molts mesos que no plou abundantment aquest s'asseca parcialment.
Hi haurà un punt en què travessarem el torrent. No sempre duu aigua.
 Un cop haguem travessat el torrent continuarem recte, amb certa tendència a anar a la dreta.

Després de travessar el torrent, continuaren enmig del bosc.
No hauran passat 5 minuts quan deixarem aquest camí i girarem a la dreta, anant a parar en una pista de grava.
Ens desviarem a la dreta.
Després de desviar-nos de seguida deixarem enrere el camí de les ovelles i veurem la pista de grava que haurem de seguir a la dreta.
Deixarem enrere el camí de les ovelles i girarem a l'esquerra.
Després d'haver girat a la dreta deixarem enrere el camí de les ovelles i anirem tot recte cap amunt, tot fent una pujada amb un cert pendent.
La pista de grava fa una pujada destacada al principi.
La pista continuarà enfilant-se amunt, amb alguns revolts. Poc a poc ens anem acostant al final i ja podem veure el punt de partida, el refugi Mas del Tronc.
Continuarem seguint la pista. Ja veiem el refugi Mas del Tronc.
10 minuts després d'haver agafat aquesta pista de grava, ens trobarem en un trencall i ens desviarem a l'esquerra, agafant una altra pista de grava.
Quan ens trobem el trencall ens desviarem a la dreta.
Després de desviar-nos seguirem avançant per la pista, cada vegada més a prop del refugi Mas del Tronc.
Continuarem avançant per la nova pista. Veiem el refugi Mas del Tronc i al fons, el Parc Eòlic de la Serra de Rubió.
Com s'ha dit abans, és molt habitual trobar-se un ramat d'ovelles per aquesta ruta, ja que quasi cada dia surten a pasturar. Ho comprovarem veient el camí de grava, ple de cagallons.
És molt habitual trobar-se amb el ramat d'ovelles
10 minuts després de l'últim trencall, ens trobarem finalment amb el camí que ens durà directament al refugi Mas del Tronc. Farem un gir tancat a la dreta.
Per agafar el camí cap al refugi, farem un gir tancat a la dreta.
Un cop haguem girat avançarem pel camí, contemplant la vall de la Coma i el torrent que hem seguit gran part de la ruta. Al fons, també observarem Cal Bujons, l'església de Sant Martí de Maçana i el Pre-Pirineu.
Avançarem pel camí del refugi i podrem contemplar els indrets per on hem passat.
5 minuts després d'haver girat, arribarem finalment al punt de partida, el refugi Mas del Tronc.
Finalment arribarem al punt de partida, el refugi Mas del Tronc

Esperem que gaudiu de la ruta!!!